Какви са функциите на моторното масло:
-Сваля разхода на гориво
-Улеснява запалването
-Смазва и намалява износването
-Намалява триенето
-Защитава от корозия
-Отмива нагара и отлаганията
-Охлажда частите на двигателя
-Намалява нагара в горивната камера
-Уплътнява хлабините на буталата
Освен изброеното по-горе, моторното масло трябва да има
още следните основни свойства:
-Трябва да гаси пяната
-да отделя/деемулгира водата/
-да утаява стружките
От какво се замърсява моторното масло:
-от метални частици
-от странични продукти на горенето, а именно:
*вода
*киселини
*сажди
-от разреждане с неизгоряло гориво
-от продуктите на окислението
-от други вещества, образуващи отлагания
Класификация по SAE
Масла, обозначени с един клас по SAE: Оценява моторните масла
според поведението им при различни температури и посочва техния
вискозитетен клас. SAE ги разделя на 11 вискозитетни класа - така
наречените едносезонни масла. Шест класа са за приложение предимно
при ниски температури: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, и 25W. Буквата W
означава Winter. Например маслата с означение SAE 0W притежават
най-добра течливост и не позволяват на маслото да се втвърди до
температура от -50 градуса.
За да се определи вискозитетният клас на едносезонните зимни масла,
се мери динамичният вискозитет (в mPa·s) при определени отрицателни
температури. Класът на едносезонното зимно масло се определя в
зависимост от най-ниската температура, при която тестовете са
преминали успешно.
Останалите пет класа по SAE са за приложение при високи околни
температури, т.е. летни класове. Те се означават с числата
20, 30, 40, 50, 60. При тях се мери кинематичния вискозитет
(в mm²/s, или сантистокса) при температура 100 °C.
Всесезонно масло. То има по-малка склонност да променя
вискозитета си с промяната на околната температура и смазва добре
и при ниски, и при високи температури. Това е качество, което се
изразява с две означения по стандартите на SAE, комбинация от
горните два типа вискозитетни класове. Първото, съдържащо буквата W
е за свойствата му през зимата, и второто означение показва класа на
маслото при летни температури.
Маслата със SAE 5W-** или по-ниски са обикновено синтетични, докато
стандартните минерални масла имат вискозитет от порядъка на SAE 15W-40
или SAE 20W-40.
Видове всесезонни двигателни масла по SAE.
0W-20; 5W-20; 0W-30; 5W-30; 10W-30; 0W-40; 5W-40; 10W-40; 15W-40; 20W-40; 5W-50;
10W-50; 15W-50; 20W-50; 10W-60;
Класификацията на A.C.E.A. и A.P.I. оценява маслата според
способността им за защита срещу износване на двигателя при по-леки
или по-тежки условия на приложение. Те са едно и също нещо с тази
разлика, че докато A.P.I. класификацията се базира на изискванията
за двигателите в САЩ, то класификацията на A.C.E.A. се базира на
изискванията за европейските двигатели.
Означението A.P.I. Е известно като "Donut". Състои се от два знака,
обозначаващи качествения тип на маслото и типа на двигателя, за който
е предназначено. Първа буква "S" означава искрово запалване /spark ignition/,
първа буква "C" означава компресорно запалване /compression ignition/,
т.е маслото е предназначено за дизелови двигатели.
Означението A.C.E.A. А , показва, че маслото е предназначено за бензинови
двигатели, а А.С.Е.А. В - за дизелови. "Е" пък е буквата, която съответства
за масла, предназначени за дизелови двигатели, но за тежкотоварни МПС-та.
А.С.Е.А. поставят след буквите и цифрите от 1 до 5 - според степента на
натоварване на двигателя. Например А.С.Е.А. А5 се използва за много мощни
бензинови двигатели. Универсалните масла, подходящи за всякаква употреба
и натоварване, са обозначени със символите А2/В2 и А3/В3.
Доставчик: Ръст ООД.